100% Amsterdam

De stad in de schijnwerpers, de bewoners aan het woord

In de voorstelling 100% Amsterdam staan honderd Amsterdammers op het podium. Uitgaande van de laatste statistieken vertegenwoordigt elk van hen 1% van de Amsterdamse bevolking. Ze stellen elkaar vragen, veel vragen: over de stad, over zichzelf, over de samenleving. Die beantwoorden ze door op het JA- of NEE-vlak van het podium te gaan staan. Zo ziet het publiek hoe jong en oud Amsterdam denkt en doet. Hoe mooi, afwijkend, grappig en spannend de stad heden ten dage is. Alle stadsdelen zijn vertegenwoordigd, net als alle rangen, standen, leeftijden en herkomsten.

Stichting Publieke Werken initieerde deze Amsterdamse versie van de 100%-reeks van het Berlijnse Rimini Protokoll en produceerde de voorstelling in samenwerking met Stadsschouwburg Amsterdam (ITA) en de European Cultural Foundation. Daarnaast organiseerden we lezingen en workshops voor theaterprofessionals over inclusief theater maken. Dit gebeurde in samenwerking met de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en het kunstenaarsinitiatief We Live Here.

‘Een ontroerend onderonsje, en een ode aan Amsterdam.’

Herien Wensink

NRC Handelsblad

De volledige voorstelling uit 2014