De Smaak van Friesland

Wat betekent eten in het leven van de Fries?

Terwijl de pannen op het toneel staan te pruttelen, vertellen zeven Friezen over de betekenis van eten in hun leven. Eten moeten we allemaal, maar deze Friezen, met hun uitzonderlijke en uiteenlopende levens, laten zien dat eten veel meer is dan een essentieel ingrediënt in ons voortbestaan. Eten is emotie. Eten is herinnering. Eten is overleven, identiteit, gezondheid. Maar eten is ook industrie, economie, macht en politiek.

Aan de hand van de verhalen van deze bijzondere Friezen ervaren we de gehechtheid aan geboortegrond, maar ook hoe nieuwe grond voeding is voor nieuw leven. De Smaak van Friesland is een pareltje in intieme storytelling, die dankzij de persoonlijke verhalen ons allemaal raakt. Na afloop van de voorstelling eten we samen met de spelers dat wat net op het toneel is klaargemaakt. Een mooie gelegenheid om in gesprek te gaan!

De Smaak van Friesland is gemaakt in opdracht van Stadsschouwburg De Harmonie, in samenwerking met Urban Myth van Jörgen Tjon A Fong. Publieke Werken gelooft in de kracht van persoonlijke verhalen en de uitwisseling tussen mensen. Daarom heeft Inge Koks het onderzoek en de scouting op zich genomen en de voorstelling productioneel en publicitair ondersteund.

‘Qua concept werkt De smaak van Friesland prima. De verhalen die worden verteld zijn interessant en soms zelfs aangrijpend.’

Cilla Geurtsen

Leeuwarder Courant

De favoriete maaltijd van Eko