Talking Together

Kaartspel, training en nagesprek in één

Talking Together is een goed gesprek over actuele onderwerpen, geïnspireerd door een voorstelling, maar niet perse over de voorstelling. Talking Together is zowel salon als trainingskamp als nagesprek. Voor iedereen die wel eens nadenkt over hoe het er in onze wereld aan toe gaat.

Choreograaf en kunstcurator Sonja Augart en Inge Koks van Stichting Publieke Werken werkten gedurende hun lange loopbaan in de culturele sector, met verschillende formats en experimenten voor nagesprekken. Onder meer tijdens de jaarlijkse Berliner Tanztage. Talking Together heeft als doel om mensen met elkaar in contact brengen en op eenvoudige wijze, ideeën en meningen te laten uitwisselen.

Het format

Na afloop van een voorstelling, lezing of presentatie zitten kleine groepen van maximaal zes mensen samen. Als in een café nemen mensen een drankje. Hopelijk zijn er wat snacks. Het is altijd wat ongemakkelijk als je elkaar niet kent. We stellen ons maar aan elkaar voor. Maar dan gaat het beginnen!

Op tafel ligt een stapel kaarten omgedraaid op ons te wachten. Een van ons pakt de eerste kaart en stelt de vraag die erop staat aan een van de andere groepsleden. Zij of hij geeft antwoord (of niet!) en heeft daar meerdere minuten de tijd voor. Zodra de gong gaat, of de zandloper op is, pakt de beantwoorder van de vraag een volgende kaart.

In Talking Together is er geen moderator. De deelnemers aan het gesprek bepalen zelf waar het over gaat, aan de hand van de vragen op de kaarten. We bespreken de thema’s uit de voorstelling en hoe deze van invloed zijn op ons leven. De kaartenreeks maakt ons bewust van hoe wij dingen zien, maar ook hoe we dingen zeggen, hoe we luisteren en waar we naar luisteren. We ‘leren’ hoe precies communicatie te werk gaat, maar zijn ondertussen geanimeerd met elkaar in gesprek. Vanuit de ongemakkelijke situatie aan het begin ontstaat er in no time een gesprek waarin we de oppervlakte achter ons laten en de verdieping in gaan. Iedereen doet gelijkwaardig mee en alle meningen en ervaringen zijn even waardevol.

Talking Together is voor iedereen die geïnteresseerd is in een vreemde, in een andere mening of die na afloop van de voorstelling graag nog even verder praat over de voorstelling en over het leven zelf!

Wanneer

Een eerste versie van Talking Together was te zien tijdens Julidans 2018. Ook in de programmering van Julidans 2019, is het vernieuwende nagesprek opgenomen.

Met dank aan

De oorsprong van Talking Together ligt in het Feedback Lab Goed Public en Let’s Talk About Dance van Uferstudios Berlin, HZT Berlin, Sophiensaele / Tanztage Berlin en het Europese dans-netwerk Life Long Burning.